måndag 12 juli 2010

Bästa platsen


Nu är vi här. På bästa platsen i detta avlånga land. Närmre bestämt BästKusten; Västkusten; Laholmsbukten. Min barndomskärlek. Nu är jag här med min vuxna kärlek.
 Här är har jag varit varje sommar sedan jag var två veckor gammal, min mamma varje sommar hela av sitt liv och min mormor varje sommar av sitt liv. Inte långt härifrån är också min mormor uppvuxen och hennes tre bröder startade en möbelfirma som hette Bergqvists Möbler. Min gammelmormor Ellen hade härnere sitt sminkbord som nu står i mitt sovrum. I samma hus blev på senare år en person mördad som var med i frireligiös sekt som numera huserar i Bergkvists möbler och i gammelmormor Ellens hus.
Här nere bodde vi först i det hus som min morfar arkitektritat och min mormor med bröder ägde. Sedan byggde vi ett eget hus, femtio meter ifrån stranden. På grund av relationers sköra tråd så var vi tvungna att kliva ur det kollektiva boendet och denna sommar hyr vi ett helt annat hus. Men huvudsaken är stranden. Himlen. Och havet.


Min älskling sa inte en, utan minst två kloka saker idag.
Till bilden ovan hör detta: " Det är semester när man roas av att leka med en myra i sanden".
När vi badade sa han:" Det måste varit här Jesus gick på vattnet, det är ju så jäkla grunt. "


Mina fötter peelas helt naturligt av drivved och fin sand. Den här sanden står jag nämligen ut med.

¨

Inne i Laholm blommar lavendeln som aldrig förr och jag känner i mitt hjärta en glädje över att även fast relationerna förändras så är platsen densamma.

3 kommentarer:

Emmie sa...

åh, så härligt.
och himla klok karl du har!:)

Emmie sa...

och förresten, ni är ju inte långt härifrån! :)

Ej Utgivet Material sa...

jo han e en finfinfining. O jag vet, västkusten rocks!