fredag 9 juli 2010

Nas & Damien


Nästan som en onsdagstradition har det nu blivit så att vi tagit oss till Grönan.


Det är ju inte så att vi vill åka karusell, jag är åksjuk och han är höjdrädd.
Men vi har fler saker gemensamt, han och jag.


Som kärleken till musiken.
Den drar oss till Gröna Lund, där flera grymma konserter går av stapeln i år.


Ett rykte gick på stan om att Nasty Nas och Damien Marley skulle komma hit.


Om de gjorde! De hade med sig en grym gitarrist.


Nasty Nas hade en fantastisk scennärvaro tyckte jag. Jag kunde heller inte hjälpa att tänka på att han faktiskt tid varit tillsammans med en av mina absoluta favoriter, Kelis. Hon skulle kommit hit för förra året, men ställde in i sista sekund...


Min han har en stor kärlek till reggea, vi är båda överens om att Bob Marley is the ONE love.
Sonen Damien också. Med Nas låt "One love" förenades far och son Marley, reggea och hiphop och även Nas och Damien. Publiken brast ut i dans.


Imponerande var också Damiens hår! Samt fanbärarens..


Men när Nas brände av sina monsterhits... ja då stal han showen. Jag fick gåshud av alla minnen som väcktes till låtar som "Made you look" och "Hate me now".


Körtjejererna stal också showen. De höll Laurens vackra stämma i " If i ruled the world". De skakade också allt what you mama gave you till Damien tunga reggea-toner.


Alla försökte vi se!


Trollbunden.



Trollbunden blev även jag när Damien försökte ta tillbaka scenen från Nas med "Welcome to Jamrock", den skiva som gav Damien genomslag även i västvärlden.


Som stjärnan och månen som tronar i bakgrunden till scenen förstår jag också varför Nas och Damien släppt skivan "Distant Relatives" tillsammans. Precis som titeln antyder har allt ett sammanhang. Tillsammans möts de i låtar som "Leaders", "Strong will continue" och "Africa must wake up" där samhällskritiken möter deras vilja att göra gott.


Gott gjorde de denna kväll på Grönan.


Vi var löjligt nöjda.
[vi gick in för 90 kr per skalle, vilket rån..]

1 kommentar:

Emmie sa...

haha, shit vilket hår! det har han nog jobbat på ett bra tag..
låter som en fin onsdagstradition!