måndag 25 oktober 2010

Serge Gainsbourg


Har ni sett denna film om det kreativa geniet Serge Gainsbourgs liv?
Ni har garanterat hört DENNA låt "Je T'aime,...Moi Non Plus" med Serge och hans fru Jane Birkin.
Filmen är fantastisk. Serges alterego Le Juif [juden] hänger efter honom som en fantasifigur som under barndomen är hans bästa vän för att sedan bli mindre frekvent vid äldre ålder, såsom ens innersta väsen ofta kan bli.
 Barnet som spelar Serge som liten gör en helt otrolig insats och man förstår hur Serges vuxna liv inte kan bli annat än ångestfyllt, invecklat och kreativt.
Filmen handlar även om de karaktärsstarka kvinnorna han möter. Med tyngdpunkten på hans vackra fru Jane Birkin och en liten kärlekshistoria med superkändisen Birgitte Bardot.  





Det finns såmycket inspiration att hämta i denna film;  kreativt, musikaliskt, stilmässigt. Jag älskar franska, Serges musik och den mystiticism han spred, jag älskar 60-talet, och stilen som följde med både Bardot och Birkin, så för mig var denna film som en enda stor godispåse, fylld med bara favoritkaramellerna. Den är sevärd ur flera olika vinklar och dessutom otroligt bra som film, vi ville aldrig att den skulle ta slut. Såhär dagen efter, är jag lite sugen på att se den igen.

2 kommentarer:

Emmie sa...

åh, jag såg reklam om den och tänkte den måste jag se! och nu på onsdag går den som dagbio på våran biograf klockan 14, för 60:-. så jag får nog försöka ta och gå på den!:)

Ej Utgivet Material sa...

Ja bara gör´t! Att se den på bio vore fantastiskt tror jag.