onsdag 6 oktober 2010

SMITTA [♥]

Vi såg en ganska halvrackig film i söndags. Alltså skådespel, känsla, amerikanskt slut; hela den grejen var inte så hi-tech. Men däremot idéen. Väldigt Aktuell. Filmen heter The Joneses. Den handlar om en familj som verkar vara den mest lyckade familjen ur alla aspekter. Framförallt har de en MASSA grejer. Men GREJEN är att de är skådespelare, eller nja, säljare, som säljer allt; parfym, kläder, prylar - en "livsstil". Detta genom att förmedla bilden av framgång och därmed i sina sociala nätverk sprida vidare produkterna de använder och bär.

I nyaste numret av Elle presenteras ny forskning[haha jag använder Elle som källa för ny forskning = fantastiskt!] om att praktiskt taget allt du gör är påverkat av andra, men också att du, med dina vanor, påverkar andra. Dessa amerikanska  forskare [Christakis och Fowler] har alltså fått fram evidens på att var och en kan skapa smittoeffekter på en radie upp till tre kompisar bort. Alltså min kompis konmpis kompis kanske rullar som jag.

Vidare handlar det också om att den som är smittospridaren ofta är den som har den mest centrala positionen i sitt nätverk. Mycket intressant detta. Även om jag vet att det fungerar så, det blir väldigt konkret när jag tänker på just min kompis kompis kompis. Den som jag kanske faktiskt vet namnet på. Snabbt hoppar vi nu fram till kontentan: Häromveckan spred jag pussar [♥]. Ska fortsätta med det.

2 kommentarer:

Styleabaad sa...

Ja, vi ska sprida kärlek och omtanke! Men det är väldigt sant det där... Och numera påverkar man ju på så många olika sätt, som bloggar exempelvis ;)

Ej Utgivet Material sa...

Javisst. Vi är alla löv på samma träd! Det är fint med forum för det.