onsdag 1 juni 2011

"The History of a Cheap Dress"


Läste precis en mycket intressant artikel om klädkonsumtion och priser genom tiderna som jag vill tipsa om. Apropå H&M-klänningar och klänningsmissbruk, vilket jag själv lider något av men turligt nog gällande second hand. Det är ändå bra att ibland försöka se sig själv och sina [o]vanor med ett öga som inte är ens egna hemmablinda. Den här artikeln ställde verkligen nutid i relation till dåtid på ett sätt som får en att tänka till... Klicka på bilden för att komma till artikeln. Hur klädkonsumerar ni? Är ni medvetna om det?

2 kommentarer:

Emmie sa...

oh, sånt där tänker jag mycket mycket på. har vart väldigt klädköpsberoende, men minskat ner oerhört på det och funderat på vad det är som gör att jag känner att jag behöver konsumera så oerhört mycket. har en kompis som inte är medveten alls om vad hon håller på med, kan köpa 4-5 nya plagg varje månad på gina tricot, h&m och andra ställen," för det är ju så billigt".
men sen kan jag dra det för hårt också, har svårt att hitta balansen, för det blir inte roligt i längden att vara så förbjudande mot sig själv att inte få köpa ett endaste nytt fint plagg, tycker jag. men jag hittar aldrig något längre, haha.
skall läsa artikeln senare, när huvudet kan koncentrera sig på engelska. tack för att du tar upp såna här intressanta saker!

Styleabaad sa...

Jag gillar inte att köpa en massa billiga plagg från H&M och liknande... Jag försöker antingen shoppa vintage eller lite dyrare plagg från märken som man litar på har en bra filosofi. (Dvs. som inte ruckar på miljö eller arbetsförhållanden för att vi ska kunna shoppa billigt, men ibland är det ju svårt att avgöra självklart...).