torsdag 29 september 2011

Mindfulness och sociala Medier

"Jag skulle vilja läsa om hur man får ihop strävan mot mindfulness med den spridning av närvaro som bl.a. facebook, twitter o bloggande driver mot. 
Ett exempel på motstridigheten som jag ser det är att istället för att jag är tillfreds med att vara så är det "likes" och "+1" som bestämmer lugnet. Inga likes = ingen sinnesfrid." - Detta var en av önskningarna om ett inlägg här på bloggen som jag nu tänkte skriva lite om! 

Det här tyckte jag var jättekul! Jag känner igen mig så mycket. Har själv en förmåga att sitta med mobilen och datorn och nyhetsmorgon, samtidigt... Inte särskilt närvarande! Men alla situationer är en möjlighet till övning! Jag resonerar också som så att jag tar lite i taget. Får bort multitaskandet (som jag lärt mig är så bra) bit by bit. 

Många gör som så att de tar en uppkopplingsfri helg, t.ex. Written by Alex tar en "digital detox helg". Genialt. Jag tror att det kan vara mycket nödvändigt att bestämma sig för att nu svarar jag bara om det ringer i telefonen och använder den inte till något mer. Jag går ofta så långt att jag väljer bort att svara när det ringer, stänger av ljudet och lägger bort den. För att återvända till tillgänglighetsfunktionen som fanns innan mobilen kom och då det plötsligt började förväntas att vi ska vara tillgängliga konstant. 
En annan sak jag övar på är vilka tillfällen jag väljer bort mina sociala medier. Är hårt indoktrinerad i att sitta och pilla med mobilen när jag äter middag med min fina man. Jag tycker själv att det är asocialt av mig och vet hur irriterad jag kan bli på min lillebror som alltid envisas med att svara i telefon/smsa/faceboka när vi ses för middag alldeles för sällan. Så ett fast beslut om att koppla ned vid vissa tillfällen kan vara en bra början. Hur resonerar ni andra? 




Sedan till själva biten om att "inga likes = ingen sinnesfrid".. Här har vi en annan problematik skulle jag säga. Det handlar om inställningen till att sociala medier måste generera.. eller vad säger ni? Syns inte - finns inte. Som bloggare och socialt lagd människa så vet jag själv att det är trist och knäckande att inte få kommentarer eller likes. Det är för mig oundvikligt att känna att själva offentliggörandet utan bekräftelse sänker motivationen till att ha en offentlig blogg/twitter/facebook några ribbor. Vilket i sin tur vägs upp av respons, som gör att motivationen höjs upp några ribbor igen. 
Ofta när jag blir sänkt av icke-respons, så tänker jag ur ett medvetet närvarande-perspektiv att det är en känsla att anamma. Det är en känsla av besvikelse, att inte kännas socialt åtråvärd och bekräftad. Men det är en högst mänsklig känsla att vara närvarande i och lära känna närmre. I detta kanske det kan gå att finna sinnesfrid (efter kämpande och övande). Ett första steg är att bli medveten om känslan över besvikelse. Nu har jag publicerat ett nytt inlägg - ingen gillar det eller vill uttrycka en åsikt om det. Hur känns det nu? Vidare... Bekräfta, acceptera och konstatera den besvikelsen, utan att ätas upp av den. Sedan blir en tanke för mig i detta alltid, vem bloggar jag för? Det här inlägget raggade inte mycket respons, men vem gjorde jag det för? Absolut att jag bloggar offentligt för responsen, bekräftelsen och det sociala samverkandet, men grundidén är att uttrycka mig kreativt i skrift och bildspråk, för min kreativa stimulans skull. Det får jag  påminna mig om ibland. En annan grundpelare är att komma tillbaka till sig själv, sitt ansvar och sitt egna val. Det är en av de svåraste aspekterna med att vara närvarande, en källa till konstant övande. Här är min känsla av att inga "likes" inte ger mig något lugn, kan jag nu ta avstånd till den, det är min känsla och jag äger den, kan vi ha lite distans? Det är en svår balansgång att känna och acceptera sina känslor utan att ätas upp av dem. En process av medvetandegörande är definitivt en grund i att kunna ta ställning bredvid sina känslor. Nu är jag nyfiken på hur ni vettiga människor resonerar om ämnet! 

3 kommentarer:

Janna sa...

Oooh svårt Leila! Ja men på Facebook va, jag brukar försöka tänka igenom vad jag ska skriva, för att få en dialog (även om det inte alltid ser ut så va). För det är ju det jag vill, föra en dialog. Sen spelar det ingen roll om den dialogen är skojig eller mer djup. Jag vill liksom inte bara berätta vad jag gör, eller gjort, utan även få en möjlighet att tjöta lite. Och när man då skriver sådana saker, då kan det ju bli tråkigt om ingen reagerar, just av tråkighetsanledningen "jaha, då var det tyst". Sen kan jag ibland posta länkar till artiklar eller klipp som har med jämställdhet och genus att göra, då brukar jag få väldigt lite reaktioner av någon anledning, hehe. Men jag hoppas att folk läser eller tittar ändå och lär sig något. Fast just då önskar jag att folk ville kommentera, för att få igång en diskussion om något. Då blir jag liksom fundersam... "bryr de sig inte? tycker de att länken är idiotisk?". Men jag kan inte påstå att jag blir besviken utan likes eller kommentarer. Fast, å andra sidan känner man sig ju bekräftad om man får likes... Hm. Men jag behöver ju å andra sidan aldrig oroa mig för att inte få några likes. Jag har ju dig, like-drottningen till vän :)
Sen har jag försökt att sluta med utseendekommentarer på Facebook, och i övrigt, typ "Snygg du är" eller så (ibland kan det ju slinka med en ändå). Istället kanske jag skriver "Vad mysigt ni ser ut att ha" eller "Vilket härligt mönster på klänningen". Jag är lite trött på den delen av Facebook som bara handlar om att bekräfta andras utseende nämligen, men det har vi ju diskuterat tidigare, dock i andra former.

Jag är förresten också expert på att multitaska. Läser kurslitteratur med mobilen bredvid för att höra om det inte är min tur i Wordfeud snart. Var hamnar koncentrationen då? Inte på boken i alla fall. Någonstans mitt i mellan kanske. Och det är ju inte så bra. Därför älskar jag att åka på semester med mina föräldrar när vi hyr en stuga eller så. Då liksom åker jag tillbaka i tiden till när vi var yngre, innan mobilen och datorn alltid var med. Jag läser böcker, går ut och cyklar eller spelar spel. Och pratar med de som är omkring mig. För jag är ändå långt borta på kanske Gotland så det spelar ingen roll om det är loppis eller fest den dagen, jag kan ändå inte gå. Så skönt. Varför gör man inte det oftare hemma?

Äh, nu blev det rörigt, inte så genomtänkt, men jag tänker att du förstår lite av det jag ville säga i alla fall.

Styleabaad sa...

Vilket intressant inlägg - oj vad jag känner igen mig! För det första är "digital detox" en superbra ide! Jag levde helt analogt i två veckor (!!!!) i Indien och då kände jag att det var så bra att jag ville göra det till en årlig tradition!

Sen det där med FB. Jag är inte lika aktiv nu som tidigare så det är ju ett sätt att lösa det... Jag stör mig absolut på om vissa personer inte har likeat - men gud så fånigt egentligen! Twitter däremot är mitt gift! Jag skäms när jag går genom parken i fina höst vädret och twittrar istället för att bara njuta! Det får det nog också bli detox på.

Super intressant det du skriver om blogg/respons och hur man kan träna på att tänka... Ska använd det :)

Ej Utgivet Material sa...

Janna; kanske inte på ämnet men jag försöker hela tiden också med kommentarerna, som inte behöver handla om snygghet hela tiden , men attans vad invant det är.... Bra grej med att tänkotland.. också bra tips.

Elsa: det är så lätt att på något vis tänka att nu ska jag fånga stunden, i cyberspace. ofta känns det som om det är där stunden hamnar då också.. men det gäller väl som med allt annat att hitta en balans!